Estetica, estetica si iar…..estetica

Este ceea ce auzi tot mai des prin cabinetele dentare, este ceea ce auzi tot mai des printre pacienti, este ceea ce cere acum piata si de aceea m-am conformat si eu si am rezervat acest articol blogului meu, dar mai ales cititorilor care sunt interesati de acest subiect. In aceste timpuri in care mai orice persoana cu un buget mediu spre ridicat poate obtine sanii Nicoletei Luciu sau buzele Angelinei Jolie, ori fesele lui J Lo, mi se pare corect ca aceleasi persoane sa-si doreasca si zambetul Juliei Roberts. Stomatologia odata intrata in era digitala, dar si a ceramicii integrale isi permite sa tinda tot mai mult spre ceea ce noi consideram perfectiune. Astfel, incercand sa mai aflu, de la prietenul Google, ce site-uri de estetica s-au mai optimizat pe batranul ,de acum, motor de cautare, am dat de urmatorul site: http://www.fabsmile.com/ . Ce am gasit interesant la acest site? Nu ca au reusit prin mijloacele unui soft sa incerce sa ma convinga ca ei reusesc conform unor formule matematice sa potriveasca armonia fetei cu armonia dentara. Nuuu, asta n-am s-o cred, sunt sigur ca daca le dau 200 de cazuri multe se repeta la un moment dat. Dar ce m-a impresionat este ca ei stiu sa vanda o asemenea poza la 89 de dolari, iar medicul care vrea sa prezinte pacientului mai trebie sa plateasca inca 45 pt descarcarea softului. O chestie ingenioasa pana la urma dpdv al marketing-ului insa un mare “bullshit” in ceea ce priveste realitatea.

Stau si ma intreb cum anume ar fi redat site-ul nostru acest caz.

DSC03777.jpg

Cu sigurantza am fi gasit un zambet pe care eu daca l-as fi aratat pacientului acesta ar fi murit cu mine de gat sa il redau cat mai curand. Ce as fi putut eu sa fac in acest caz? Pai nu prea multe: terapia ( daca era de facut si o sa vedeti ca avem foarte multa), iar partea de protetica ramanea pe seama tehnicianului, ca doar el realizeaza protezele, iar noi le montam. Ei bine am trecut la treaba si am dat jos vechia lucrare( realizata in urma cu doi ani de un medic cu pretentii). Intotdeauna cand dai jos o asemenea lucrare te rogi sa ai parte de ceva cat mai bun, nu ca sa nu ai mult de lucru ci ca sa mai ai pe ce lucra si acel ceva sa-l tina apoi pe pacient macar cat l-a tinut ceea ce i-a facut predecesorul tau ( in acest caz sper sa fie mai mult). Altfel el face urmatoarea comparatie: “pai uite cat m-a tinut lucrarea de la primul doctor, si uite cat m-a tinut cea de la tine”, fara sa se gandeasca ca medicul cel dintei a facut o lucrare pe dinti “virgini” ( neatinsi de mana omului), iar tu trebuie sa indrepti ce a facut predecesorul tau. Dar asta este riscul meseriei( sau a profesiei in cazul meu). Cum era de asteptat, conform legilor lui Murfy, imaginile pe care le-am vazut in momentul demontarii lucrarii au fost acestea:

DSC03837.jpgDSC03782.jpg

“Same shit, different day”, cum ar spune americanul. Ce era de facut, sa ne mai plangem? Chiar nu avea rost . Am pornit la treaba si am obtinut pana la urma urmatoarele bonturi pe care le-am amprentat si le-am trimis tehnicianului.

DSC04206.jpg

Toate bune si frumoase, dar a venit si ziua in care a trebuit sa montez noile coronite: ceramica integrala. Hm, yumi. Totusi cand le-am asezat in noul lor habitat cele patru coronite ceramice au dat o imagine pe care cu siguranta ultradesteptul nostru soft american nu ar fi conceput-o. Iata despre ce este vorba:

DSC04218.jpg

Dupa cum bine se vede 22 este ectopic, desi initial a fost in rand cu ceilalti confrati de masticatie. Pacientul a strambat din nas, eu am pus mana pe telefon si hop in capul tehnicianului. “Vrei sa-ti scot o uluca in loc de 22?” m-a intrebat o voce la capatul celalat al telefonului. Eu sunt fiu de inginer silvic si chiar stiu ce inseamna o uluca. Am inchis repede resemnat si am incercat sa explic pacientului despre spatiu, naturalete si ectopism. Bineinteles ca am vorbit cu peretii, dar totul s-a rezolvat deoarece el imi este prieten foarte bun si toata munca mea s-a terminat intr-un final cu un compromis al lui. Trecand peste nemultumirea pacientului eu am fost incantat de doua lucruri: unul ca fistula vestibulara din dreptul lui 21 se inchisese( deci tratamentul endodontic a fost cat de cat corect) , iar cel de al doilea lucru il constituie cazul pe ansamblu pe care sunt sigur ca softul nostru din poveste nu l-ar fi rezolvat printr-un ectopism, deci clar ca are carente. Am si ceva sa-mi reprosez: nu am facut wax-up cum fac de obicei la asemenea lucrari, dar m-am lasat furat de lucrarea initiala pe care nu am analizat-o cu atentie,dar si de faptul ca pacientii nostri sunt vesnic in fuga si vin sa-si faca dintii in ultimul moment.

Acum o concluzie generala, pt toti colegii de breasla care au de gand sa apeleze la asemenea device-uri. Aveti mare grija caci socoteala de acasa poate sa nu coincida cu cea din targ. Cu sigurantza ca imaginile oferite de softul respectiv pot convinge pacienti care sa-si umple gura de veneer-uri si asta face ca pretul pozelor sa se justifice, dar tot el va poate da o informatie gresita cu un rezultat diferit de cel asteptat si atunci ne confruntam cu o problema mare: nemultumirea pacientului care iti cere ce ia-i prezenta in poza…..

17 Responses to “Estetica, estetica si iar…..estetica”

  1. DrLouis  on September 26th, 2006

    Stai nitel ca nu pricep, si dintii aia i-a facut tehnicianul pe ce model?

  2. dr_savu  on September 26th, 2006

    Intrebare retorica DrLois….pe modelul rezultat amprentarii pacientului…..

  3. DrLouis  on September 26th, 2006

    Nu e retorica, zic sa ordonezi blogul ca se intelege ca oarecum din cauza programului aluia ti-a facut tehnicianu dintele ala sa nu mai intre, pe bune.

  4. dr_savu  on September 26th, 2006

    ei, poate ai dreptate, nu sunt tocmai ok in ale jurnalisticii, ideea este ca ceea ce mi-a facut tehnicianul este situatia reala, iar softul mi-ar fi dat o aliniere perfecta, care insa nu reflecta situatia reala…..multumesc de remarca Dr. Louis

  5. Milo  on September 27th, 2006

    Domnule Dr. Savu dati-mi voie sa va felicit, sunt si eu de parere ca nu poate face un soft ce poate face mana unui doctor bun pentru ca exista anumite datalii, amanunte precum si umbre pe care un soft oricat de sofisticat ar fi, nu poate sa le perceapa si nicidecum sa le ia in considerare ca pe niste factori determinanti in alegerea solutiei optime. Milo

  6. icsulescu  on October 6th, 2006

    Cum e aia ….”reimpartirea spatiului protetic ” ??? Peste asta ….12 si 22 sint
    evident mai deschisi la culoare decit 13 si 23 ( asta e problema cronica la tehnofiguristii mioritici , se pare ca nu pot intelege ca frontalii NU sint uniformi …..deci 12 si 22 NU trebuie sa fie varianta mai mica a 11 si 21 ci altceva …..)
    Parerea mea …..stimabilul domn tehnician a mesterit 11 peste linia mediana , 21 este mai lat si spatiu pentru 22 = canci

  7. seba  on October 9th, 2006

    de apreciat eforturile de a masca existenta acestei lucrari protetice aand in vedere si malpozitiile inferiorilor

  8. dinu  on October 14th, 2006

    Multumesc dle. dr Savu pentru comentarii, dupa cum bine stiti in afara este altceva de foarte mult timp si in privinta tehnicienilor si in privinta laboratoarelor, din pacate in Romania nu prea au mai iesit generatii noi de tehnicieni, in legatura cu “aruncarea verzei in curtea vecinului” se intampla des la noi, de aceea v-am sters comentariu, poate si de la dvs cand vine un pacient spune acelasi lucru, insa unii au bani sa-si termine lucrarile altii nu, depinde la ce clinica ajung.
    Multumesc.

  9. dr_savu  on October 15th, 2006

    Desi sunteti offtopic am sa va raspund….. faptul ca ati cenzurat acel mesaj care nu continea cuvinte obscene ci doar comentariile unui medic stomatolog si parerea sa obiectiva aupra unei situatii de stomatologie spune multe despre conduita d-voastra profesionala…..initial m-am bucurat sa dau de acest blog de stoma …..nu numai ca m-au dezamagit articolele scrise intr-un mod de “advertising ieftin” dar mai nou m-a dezamagit si persoana care scrie acest blog……eu as vrea totusi sa va mai ganditi la toate aceste lucruri….in primul rand ca eu desi sunt din breasla nu va vad ca pe concurentza deoarece sunt din alt oras si asta ar trebui sa va dea de gandit…..daca va uitati pe blog-ul meu veti vedea ca nu sunt numai comentarii ce ma lauda dar si unele care ma critica….tocmai asta este si esentza lui: sa primesc atat aprecieri cat si critici si sa deschid ochii data viitoare daca gresesc…….se pare totusi ca blog-ul dumneavoastra are alta menire: reclama cabinetului…..am citit toate articolele dumneavoastra si am observat ca nu aveti nici un comentariu…..nu v-ati intrebat de ce sunt toate tabu? sau chiar nu va intereseaza?…….in fine, eu va doresc multa bafta si va sfatuiesc sa nu mai stergeti comentariile de acest gen, chiar daca sunt pline de critici ci sa invatati din ele….aveti mai mult de castigat…..

  10. rocsa  on October 26th, 2006

    o radiografie, ceva…intial si final, asta legat de fistula, nu de reimpartirea spatiului de care te intreba icsulescu. Ca dealtfel nu estetica a afost cauza indepartarii lucrarii ci problema de endo a lui 21, nu?

  11. dr_savu  on October 31st, 2006

    ai dreptate Rocsa, ar fi trebuit sa postez si radiografiile, insa cazul facea referire la estetica, de aceea am omis…..iti trimit insa un mail cu radiografiile pt a te elucida…

  12. Vlad  on November 10th, 2006

    Ceea ce nu inteleg medicii dentisti si nici pacientii este ca “Zambetul Perfect” nu exista si ca Natura nu a creat oamenii simetric.
    Dupa parerea mea cel mai important lucru in acest caz a fost tratamentul endo,refacerea osului precum si reconstituirea bonturilor (care au iesit bine)ca degeaba pui caroserie de Mercedes pe motor de Dacie.
    Felicitari Dr. Savu

  13. Gabi  on November 16th, 2006

    de acord cu Vlad

  14. adidinti  on November 22nd, 2006

    ptr. domnul icsulescu; eu sunt raspunzator de acea “reimpartire a spatiului”… este foarte usor sa dai cu piertre in altii, nu-i asa? daca ati fi lasat carcotelile la o parte, ati fi obserat ca nu aveti dreptate. din cunostintele mele, in cazul de fata ,impartirea spatiului se face raportat la linia mediana si axul caninilor… nu stiu ce viziuni aveti dvs. si cum v-ati luat diplomele, dar va sugerez sa navigati pe alte adrese unde sa va varsati icrele, pentru ca aici va faceti de caca, si scoateti la iveala handicapurile stomatologiei romanesti-orgoliul si vanitatea… apropos, caninii sunt intotdeauna mai inchisi. incercam sa imitam natura, nu facem reclama la o pasta de dinti… “neata

    !!!

  15. coolcean  on December 4th, 2006

    Salut Savule,
    Suntem vechi cunostinte de la UMFT. Calin Culcean, poate iti aduci aminte. Credeam ca te-ai stabilit peste hotare…
    Interesanta propunerea in blog. Ma gandeam ca in sah deja mintea umana a fost depasita, dar in Go nu. Si stii de ce? Pc-urile nu au intuitie si imaginatie. La fel si in cazul tau. Imaginatia tehnicianului a fost de bun augur estetic.
    Doresc sa-i transmit d-nului icsulescu faptul ca inghesuirea inferiorilor ar trebui sa-i dea de gandit unui medic si ca fara o usoara vetibularizare a lui 22 nu se poate pastra dimensiunea egala a incisivilor centrali. Este geometrie pura. Cat despre linia mediana… nu stiu dupa ce repere o traseaza dansul. Mie imi pare in armonie cu coroanele realizate.
    Felicitari, e un caz frumos rezolvat desi este offtopic sa spun asta.
    Inspirata lasarea punctelor de contact evidentiate. Ma intrebam daca 22 are pct. de contact cu antagonistii. M’am lamurit.
    Tot inainte!!!!!!!!!

  16. soare mihaela  on February 9th, 2007

    f frumos insa ma intriga un lucru :rezistenta bonturilor
    2. am mai auzit de diferentele date de calculator si o domna tanara, tehnician dentar venita din NEW YORK, a patit-o de catewva ori ( proasta exploatare a softului )

  17. Daniela C.  on May 23rd, 2007

    Razvan, ai facut o treaba foarte buna in restaurarea bonurilor ,sigur ca as fi curioasa de tratamentele endo si felul in care ai reconstruit bonurile ,dar preparatiile sunt super!!! Acum trebuie sa-ti reamintesc ca rezultatul final trebuie privit per ansamblu(si nu spun ca a fost vina ta ..dar cred ca unele lucruri le-as fi facut diferit ).Estetica dentara presupune un aspect cit mai aprope de natural…
    Oricum …felictari pt. ca ai avut curajul sa iesi cu acest caz public.

Leave a Reply